Німецький центр Аренс і Шварц

Будь-яка юридична допомога

+380 (0)67 551 38 41+380 (0)63 010 63 15+380 (0)44 592 73 71

Заснування фірми в Україні: створення української ГмбХ (ТОВ)

Учреждение фирм в Германии или в Украине / Установа фірм в Німеччині чи в Україні / Firmengründungen in der Ukraine oder in Deutschland

Одною з найпоширеніших правових форм для здійснення економічної діяльності в Україні є Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ).

Для цього є кілька причин. З одного боку, учасники товариства несуть відповідальність тільки своєю часткою участі в уставному капіталі. Окрім того, мінімальний капітал не потрібен. З іншого боку, зрозумілі витрати на заснування товариства та й створити його можна відносно швидко. Фірму швидко та просто також можна передати. Заснувати ТОВ можуть одна або кілька фізичних або також юридичних осіб.

Ця правова форма, зокрема, підходить для іноземців, тому що для цього не потрібно мати місце проживання або посвідку на проживання в Україні, окрім того, не потрібно бути ані податковим резидентом, ані резидентом з правом проживання в Україні.

Процес заснування

Заснувати ТОВ також можуть учасники товариства, що постійно мешкають за кордоном, а також цим може зайнятися особа (заступник) на підставі довіреності.

На практиці заснування ТОВ іноземцями, як правило, передбачає наступні кроки:

  1. Нотаріально завірений та дійсний в Україні переклад закордонного паспорта всіх засновників.
  2. Подача заяви до податкової інспекції на отримання ідентифікаційного коду – податкового номеру для всіх учасників товариства. Цей процесс займає від одного дня до одного тижня.
  3. Складання Статуту ТОВ. Статут повинні підписати всі учасники товариства, після чого нотаріус завіряє ці підписи. У Статуті вказані юридична назва, адреса, види економічної діяльності, права та обов´язки учасників, номінальна вартість часток участі, задачі керівника, статутний капітал, а також має бути урегульованим розподіл прибутку.
  4. Складання протоколу засновників. У ньому засновники призначають директора та визначають особу, що буде відповідальною за реєстрацію товариства.
  5. Визначення юридичної адреси.

В Україні легальною та загальноприйнятою практикою є те, що юридична адреса, за котрою фірма зареєстрована, по різним причинам відрізняється від фактичного місцезнаходження фірми. Тут додатково знадобиться Договір оренди про використання юридичної адреси фірми.

  1. Призначення керівника/директора.

Директором ТОВ може стати лише особа з дійсним дозволом на перебування та відповідним дозволом на роботу, якщо йдеться про іноземців.

Директор представляє собою орган в ТОВ, він діє від імені ТОВ на підставі Статуту, довіреності та робочої інструкції або ж договору, у котрому викладені його повноваження.

  1. Реєстрація ТОВ.

Процесс реєстрації відбувається у:

  • Відомстві статистики
  • Пенсійному фонді
  • Центрі зайнятості
  • Фонді страхування від нещасних випадків
  • Фонду тимчасової втрати працездатності

та включає у себе отримання дозволу на виготовлення штампу / печатки,
реєстрацію у фінансовому управлінні,
отримання податкових дозволів у фінансовому управлінні на користування банківським рахунком,
складання необхідної документації та реєстрацію на митниці, якщо це встановлено інструкціями.

Всі документи, включаючи Статут, складаються офіційною мовою – українською. Статут ТОВ може бути складений двома мовами, причому однією з них має бути українська.

Державну реєстрацію проводить реєстратор з підприємницької діяльності у торговому реєстрі у відповідному міському або районному управлінні за юридичною адресою ТОВ в день подачі заяви.

Дані з торгового реєстру електронним шляхом передаються у відповідне управління статистики, фінансове управління та фонд пенсійного страхування в день державної реєстрації ТОВ.

Тим не менше, весь описаний процесс заснування товариства, як правило, займає 2-3 тижні, але може бути прискореним.

Документи, необхідні для реєстрації:

Для реєстрації ТОВ необхідно пред´явити наступні документи:

  • заповнений реєстраційний бланк.
  • за необхідності, заяву про переведення на спрощену систему оподаткування (Flat-Tax).
  • за необхідності, заяву про добровільне встановлення суми податку ТОВ як платника податку з обороту.
  • оригінал Статуту.
  • якщо учасник ТОВ є іноземною юридичною особою, додатково необхідно надати виписку з торгового реєстру.
  • вся іноземна документація повинна містити апостиль, а також повинна бути перекладена в Україні та завірена нотаріально.

Реєстрація ТОВ відбувається в день подачі заяви.

8. Відкриття розрахункового рахунку у будь-якому банку.
9. Виготовлення фірмової печатки.

Витрати на заснування

У Статуті нотаріально завіряються підписи засновників. Витрати на завірення залежать від кількості засновників. Додатково заявники несуть витрати на переклади. Тут немає чітких тарифів, а гонорари перекладачів та нотаріусів є договірними. З досвіду, різниця у цінах досить велика та залежить, зокрема, від регіону.

Орендна плата за юридичну адресу – за необхідності.

Часто буває, що на фірму потрібний директор. Якщо цим займатимуться треті особи, необхідно враховувати оплату їх послуг.

На практиці на відвідування відомств та управлінь уповноважується окрема особа на підставі довіреності. Тут не можна спрогнозувати години очікування у кожній з інстанцій.

Зазвичай ми рекомендуємо іноземцям звертатися за юридичними консультаціями та супроводом процессу заснування товариства до компетентних обслуговуючих фірм та адвокатів.

Багато обслуговуючих фірм пропонують довірити їм процесс заснування ТОВ по встановленій паушальній ціні «під ключ».

Бухгалтерія

На ТОВ покладається обов´язок ведення бухгалтерського обліку з дати реєстрації до моменту ліквідації. Бухгалтерський облік підприємства вирішує питання оподаткування.

Перед інстанціями та учасниками товариства відповідальність за належне ведення бухгалтерії несе директор.

Учасники товариства

Власник долі ТОВ, котрому належать 100% товариства, тобто єдиний учасник товариства, не може бути виключним власником часток участі ще одного або декількох ТОВ.

ТОВ може мати не більше 100 учасників. Якщо число учасників перевищує 100, ТОВ протягом одного року повинно перереєструватися у акціонерне товариство. ТОВ, що складається з одного учасника, не може мати такого власника частки участі, котрий знову ж таки представляє ТОВ та є єдиним власником частки у ньому.

Директор

Директор є діючим органом ТОВ. Він має право укладати договори від імені товариства. Повноваження директора викладені у Статуті та трудовому договорі. Для уникнення зловживання повноваженнями поле його діяльності та повноваження повинні бути чітко визначені. Директором ТОВ також може бути іноземець та/або нерезидент.

Статутний капітал

Українське право, що регулює діяльність компаній, не передписує наявності мінімального статутного капіталу. Тобто, його розмір визначається самостійно. При цьому необхідно керуватися практичними міркуваннями.

Статутний капітал може складатися з майнових вкладів, цінних паперів, прав, нерухомості або готівкових коштів та повинен бути внесеним протягом одного року.

Кредитні кошти або дебіторська заборгованість не можуть формувати статутний капітал.

Положення про збільшення капіталу повинно бути внесеним до Статуту, а фактичне збільшення можливе лише після внесення всього статутного капіталу.

Про збільшення капіталу Загальні збори учасників товариства приємають рішення у відповідності до Статуту.

Інформація про збільшення капіталу вноситься до торгового реєстру.

Продаж/передача часток участі

Частки участі можна продавати або передавати іншим способом. За законом це не потребує згоди від інших учасників товариства, однак у решти учасників є переважне право покупки.

Можливий також перехід як спадщини.

Вихід учасника товариства з ТОВ

Учасник товариства може вийти з товариства протягом 3-місячного строку після оголошення про таке своє рішення, якщо у Статуті не визначено інакше. При цьому, строк не може бути довшим за рік.

Право на вихід з товариства не потребує затвердження з боку Загальних зборів учасників товариства.

Відсторонення/виключення учасників товариства

Якщо учасник товариства своїми діями шкодить репутації товариства, не виконує свої інші зобовязання, його може бути виключено з товариства. Для цього необхідно прийняття рішення більш ніж 50% учасників товариства у відповідності до їх часток участі.

Соціальне страхування/Податки/Податок на заробітну платню

Податкова система регулює трудові відносини наступним чином:

Роботодавець утримує з зарплатні найманого працівника 15% податку на заробітну платню та переводить їх до фінансового управління. Додаткові 2% сплачується до пенсійного фонду. Окрім того, 0,6% на страхування по безробіттю, а також 0,5-1% на страхування по втраті працездатності або страхування від нещасних випадків.

Ці суми стягуються виключно з зарплатні найманого працівника, після чого роботодавець переводить їх до відповідних інстанцій.

Ці відрахування дехто називає податками з доходів фізичних осіб, хоча тут йдеться не про податки у буквальному сенсі цього слова.

Загалом, з зарплатні найманого працівника стягуються 18,1-18,6%.

Поширена думка, що йдеться про подохідний податок у розмірі 18%, хоча формально та с точки зору розміру відрахувань це не зовсім так.

Зараз додався ще військовий податок у розмірі 1,5%.

Відрахування, що стягуються з зарплатні найманого працівника, наразі складають між 19,6 та 20,1 %.

Роботодавець платить за найманого працівника єдиний страховий внесок (соціальний внесок) у розмірі 22%.

За певних обставин та умов ця сума, як і соціальні внески найманого працівника, можуть коливатися за розміром.

Малі підприємці 2-ої та 3-ої податкової групи платять за самих себе єдині соціальні внески у розмірі 22% від суми мінімальної зарплати, що відповідає у середньому 800 грн.

У 1-ій податковій групі ця сума менше наполовину, тобто складає 11%.

(5 людина, в середньому: 5.00/5)

^